Kedvcsináló-e a színházi nevelési program? – Könyvbemutatón jártunk

2013. 11. 12.

November 11-én a Színházi nevelési programok kézikönyve c. kötetének bemutatóján jártunk.

kezikonyv

 

November 11-én a Nemzeti Táncszínházban tartotta Színházi nevelési programok kézikönyve c. kötetének bemutatóját az InSite Drama. Bethlenfalvy Ádám és Cziboly Ádám munkáját a szerzők és felkért előadók ismertették, majd kerekasztal-beszélgetések reflektáltak a felvetett témákra. A rendezvényen többek között felszólalt Novák János, az ASSITEJ Magyar Központjának elnöke, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatója.

 

Az elmúlt színházi évad második felében az InSite Drama egy kutatás keretében egységes szempontsor mentén felmérte, milyen főbb színházi nevelési gyakorlatok léteznek ma Magyarországon. Összesen 298 intézményt kerestek fel, és 118 programot néztek meg személyesen. Minden egyes program kapcsán összesen 6 különböző forrásból gyűjtöttek adatot: a programokon részt vevő gyerekektől vagy fiataloktól, a résztvevőket kísérő pedagógusoktól, a szervezetekkel kapcsolatban a szervezetek kapcsolattartóitól, a programokkal kapcsolatban a programok alkotóitól, a programok megfigyelésével és internetes másodlagos kutatással. Az első magyarországi Színházi nevelési programok kézikönyve ennek a kutatásnak az eredményeit mutatja be, többek között arról ad számot, hogy a 2010/2011-es évadban megduplázódott a színházi nevelési programok száma, 109-ről 200-ra emelkedett, és ez jelenleg évente százezer gyereket érint.

Ide kattintva meghallgathatják Cziboly Ádámot, aki a Kossuth rádiónak nyilatkozik.

 

Hogy értékelték a gyerekek a színházi nevelési programokat? – Apró részlet a könyvből:

 

“Minden alkalommal, amikor a résztvevőkkel beszélgettünk, ugyanazt a 8 kérdést tettük fel, ebből az egyik az volt, hogy “Mi tetszett nektek leginkább a mai napban?”. A válaszokat lejegyeztük, azokban bizonyos kulcsszavakat kerestünk, és ez alapján a résztvevők a leggyakrabban az alábbiakat említették:

48% az előadás szép, érdekes, izgalmas volt

46% színészi játék

36% az a probléma, amiről gondolkodhattunk

32% beszélhettünk a rendezővel, színésszel, ügyelővel, stb.

32% meghallgattak bennünket, kíváncsiak voltak a véleményünkre

30% partnerként kezeltek bennünket

29% beleszólhattunk, hogyan alakul a történet, hogyan cselekednek a karakterek

19% kipróbálhattuk a díszleteket, bábokat, jelmezeket stb.

10% nem voltunk iskolában

7% sokat tanultunk egy adott téma kapcsán

4% új környezet (bejöttünk a városba, szép nagy épület, stb.)

3% büfé, ruhatár

3% buli volt, haverokkal voltunk, stb.

(…)

Arra a kérdésre, hogy “segített-e a program abban, hogy egy másik színházi előadást jobban megértsetek?” a résztvevők 46%-ban egyöntetűen igent, 34%-ban egyöntetűen nemet mondtak, és 20%-ban nem volt közöttük egyetértés”.

Minden alkalommal, amikor volt lehetőségünk a résztvevőkkel beszélgetni, feltettük azt a kérdést is:  “A program alapján kedvet kaptak-e, hogy gyakrabban menjenek színházba?” Egészen meglepő volt, mennyire hasonlóan válaszoltak attól függetlenül, hol és milyen programon vettek részt: szinte mindenhol az volt a válasz, hogy  “ilyenre igen”. A résztvevők következetesen megfogalmazták, hogy szívesen mennek olyan interaktív programokra, ahol a színész, a színházpedagógus vagy a színész-drámatanár kíváncsi az ő véleményükre”.

 

Könyvbemutatóról képekben:

IMG_4646

 1. Vasvári Csaba  (alelnök, Magyar Teátrumi Társaság), Kaposi József (főigazgató, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet), Kulcsár Viktória  (elnök, Független Előadó-művészeti Szövetség; elnök, FÜGE Produkció), Novák János  (elnök, ASSITEJ Magyar Központja; igazgató, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház)

IMG_4649

2.  Bethlenfalvy Ádám, a könyv egyik szerzője

IMG_4664

3. Novák János

IMG_4656

4.  Bethlenfalvy Ádám, Vasvári Csaba, Kaposi József, Kulcsár Viktória, Novák János

IMG_4620

5. Vidovszky György (rendező, színházpedagógus, Szabad Kurzus Alapítvány, Bárka Színház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Karinthy Színház, Magyar Színház)

IMG_4599

6. Végvári Viktória színházpedagógus

IMG_4585

7. Bethlenfalvy Ádám,  Barda Beáta (művészeti vezető, Trafó Kortárs Művészetek Háza),  Réczei Tamás (művészeti vezető, kecskeméti Katona József Színház), Kulcsár Edit (dramaturg, Nemzeti Színház), Láposi Terka (a Játszószínház művészeti vezetője, Vojtina Bábszínház), Hajós Zsuzsa (programvezető, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ)IMG_4571

8. Drámapedagógusunk, Végvári Viktória

és a könyv.