Utazik a „99-es busz”

2016. 04. 20.

Három vidéki városba is ellátogat a Kolibri Színház rendhagyó osztályterem-színházi előadása.

Idén tavasszal pályázati támogatásból lehetőségünk nyílt arra, hogy a „99-es busz” című tantermi színházi nevelési előadásunkat számos budapesti szereplés után vidéki iskolákban is bemutassuk. A VIII. kerületi elhíresült 99-es buszjáraton játszódó darabot először a józsefvárosi egykori Kesztyűgyárban működő gyerektáborban mutatta be a Kolibri társulata 2015 nyarán, ám az előadás azóta túllépte a kerület, sőt a főváros határait is: márciusban Pécsre, áprilisban Ceglédre utazott, májusban pedig egy zalaegerszegi iskolában fog vendégszerepelni.

 20160406_104706

A darab kapcsán Vidovszky György rendező elmondta, hogy a „99-es busz” szimbolikus helyszíne magában sűríti mindazt a feszültséget, ami a különböző típusú emberek és társadalmi csoportok találkozását jellemzi napjainkban, és az előadás ezeket a konfliktusokat igyekszik feldolgozni a témában érintett fiatalok aktív bevonásával. Az interaktív, slam betétekkel és sok humorral színesített előadás legfontosabb célja, hogy a fiatalok nyelvén és velük együtt fogalmazza meg, hogyan tudunk emberségesebbek és toleránsabbak lenni egymással – hangsúlyozta Gyevi-Bíró Eszter drámapedagógus, a program vezetője.

Hogy az előadás mennyiben teljesítette céljait, kiderül a Ceglédi Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola diákjainak írásaiból, amelyekből alább részleteket olvashattok. (A véleményeket eredeti formájukban, javítás nélkül közöljük.)

20160406_102910

„…nem egy szokványos előadás volt. Már a legelején éreztük, hogy itt nemcsak bámulni fogunk, mert minket is belevontak a dologba, kezdve azzal, hogy kis csoportokra oszolva megvitattuk egymás között álombuszunkat. […] Mivel álombusz volt a téma, így a történet egy ponton elágazott három irányba: a jegyellenőr, a közterület felügyelő és a bliccelő utas álmában (utóbbi esetében rémálmában) ismerhettük meg az egyes szereplők belső érzelmeit, elképzeléseit az eset megfelelő felgöngyölítéséről.

A történet befejezését követően, ismét csak csoportokban, az egyes színészek közül választva mehettünk megbeszélni a történetet, benyomásainkat, véleményünket, és ezzel lett teljes a „kellemeset a hasznossal” szituáció, ugyanis a darab nézésével járó kikapcsolódás mellett mélyebben is elmélyedtünk a helyzetben, és átéreztük, illetve saját fantáziánkat megosztva másokkal tettünk javaslatokat, hogy hogyan lehetne az ilyen konfliktusokat a későbbiekben megelőzni. […] Szórakoztató és elgondolkodtató volt egyben, és előhozta többünkből az együttérzést is az előítéletekkel bombázott kisebbséggel, jelen esetben Renátóval, a cigánnyal.” (Orosz Péter 11. c)

20160406_111023

„…A darab fő célja a különböző utasok perspektívájának bemutatása. […] Krausz Gábor a buszsofőr Roland szerepében egy rövid zenés betét keretei közt megadta az alaphangulatot az elkövetkezendő két órának, majd „felszállt a buszra” Renátó, akit Rózsa Krisztián játszott. Egy roma származású fiatalt alakított, akit pont a származása miatt rengeteg támadás ér. Ez a jellemzés eleinte viszont nem feltétlen volt igaz, ugyanis akkor még csak azt az énjét láttuk, hogy kötekedik a buszsofőrrel, először csak szavakkal, majd kis híján tettlegességig fajult a helyzet.

Elsőként a buszsofőr gondolatait hallgathattuk meg egy monológ formájában. […] Ezután jelent meg Aranka és Jóska, az ellenőr páros, akiket Alexics Rita és Bárdi Gergő játszott. Rögtön civakodás kezdődött a sokat látott Aranka és a tékozló Renátó között, majd ismét csak valakinek a gondolataiba tekinthettünk bele – Jóskáéba. […]Ezután következett Aranka vágyálma, ami viszont már a lényeges mondanivaló vicces köntösbe való bujtatásának ékes mintapéldája volt. Végül pedig Renátó következett. Talán az ő álma volt a legtöbbet mondó, leghatásosabb az összes közül, ez volt az a rész, amiről utána a néző a legszívesebben gondolkozik. […]

Összességében teljesítette a célját az előadás – elgondolkodtatott, szórakoztatott. Több nézőpontot is képes volt úgy bemutatni, hogy tisztában volt azzal, hogy mit akar közölni, még akkor is, ha ehhez humoros elemeket használt fel.” (Németh Dominik 11. c.)

20160406_111334

„…Úgy kezdődött az egész, hogy el kellett képzelni egy álombuszt. Miután ez megvolt, következhetett az előadás. Voltam oly szerencsés, hogy első sorban (azaz, a képzeletbeli busznak az első ülésében) ülhettem. Számomra teljesen új volt ez a koncepció, mivel eddig (mint az átlag színházakban) csak ülnöm kellett, és néznem, de itt interaktív előadás volt, tehát nekem is cselekednem kellett amellett, hogy néztem […]. Az előadás néhány mondatba foglalva nagyszerű volt, szívesen mennék többször ilyen előadásra […]. Hangulat kialakult, színészek tökéletesen alakítottak, mindent közösen megbeszéltünk a végén. Ha 10-es skálán kellene pontozni az előadást, bőven megadnám azt a tíz pontot nekik.” (Szabó Fanni 11. c)

Köszönjük szépen az írásokat!

Fotó: Hajsz Andrea