Cyber Cyrano – 200. előadás!

2020. 01. 24.

200. alkalommal látható 2020. január 24-én a Tasnádi István Cyber Cyrano című darabjából, Vidovszky György rendezésében készült többszörös díjnyertes előadás a Kolibri Pincében.

A Cyber Cyrano a Kolibri Színház első nemzetközi ifjúsági színházi együttműködésében, a Platform 11+ keretében született 2010 novemberében. Olyan új kortárs darab létrehozása volt a feladat, amely a diákok életéből meríti témáját, az általuk felvetett ötletek, kérdések alapján. A színház felkérésére a kutatómunkában Vidovszky György és Tasnádi István vettek részt, akik végül egy megtörtént eseményt dolgoztak fel, miután találkoztak, interjút készítettek egy fővárosi iskola diákjaival. Az összegyűlt alapanyagból először Tasnádi István írt drámát, amelyet aztán a színészek közreműködésével tovább finomítottak.

A háromszereplősre sűrített történetet a diákokhoz korban közelálló amatőr fiatalok bevonásával vitték színre Vidovszky György rendezésében 2010-ben. A három fiatal közül ketten, Dér Zsolt és Varga Lili néhány évvel később egy időre elhagyták a produkciót, mert a Színművészeti Egyetem hallgatói lettek, de tanulmányaik befejezése után visszavették szerepeiket. Az előadásban Dér Zsolt (Katona József Színház) váltója Jerger Balázs (Spirit Színház) és Blahó Gergely voltak, Varga Lili (Székesfehérvári Vörösmarty Színház) pedig Tóth Eszterrel (Thália Színház) játszotta felváltva az előadást. A főszerepet játszó Nemes Anna, aki a darab készültekor a Képzőművészeti Egyetem elsőéves hallgatója volt, azóta már elismert képzőművész, több kiállítással a háta mögött, doktorandusz hallgató, valamint az utóbbi időben filmrendezőként is aktív, a kezdetektől játssza Zsuzsi szerepét.

 

Érdekesség, hogy az előadásban csak virtuálisan megjelenő egyik karakter modellje az azóta komoly népszerűségnek örvendő Vecsei H. Miklós volt.

A produkció egyedülálló látványvilágát Vicsek Viktor és Sárosi Anita készítették: a video-mapping technikával készült vetített felületek mellett külön szoftvert fejlesztettek az interaktív digitális elemek működtetéséhez.

Az előadás zenéjét Monori András szerezte, akinek ez volt az első munkája a színházban, azóta számos produkcióban működött közre (Delete, kettős:játék, Rövidzárlat). A jelmezeket Gyevi-Bíró Eszter válogatta, aki az előadáshoz kapcsolódó színházi nevelési program létrehozója is egyben.

A produkció, mint az évad legjobb gyermek- és ifjúsági színházi előadása 2011-ben elnyerte az ASSITEJ Magyar Központja Üveghegy-díját, a Színikritikusok Díját, valamint a VI. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle különdíját.

 

Az előadás több külföldi meghívásának köszönhetően a darabot számos nyelvre (német, angol, lengyel, spanyol) lefordították. Németországban a legjobb ifjúsági darab díjára jelölték 2012-ben, majd ezt követően több német, osztrák, lengyel és szlovák színház is bemutatta, többek között a brémai, a heidelbergi ifjúsági színház, Theater Aalen, salzburgi ifjúsági színház, a pozsonyi Arena Színház, a toruni Teatr Horcizy, bialystoki Lalek Színház. A darab több magyarországi bemutatót is megért, többek között Székesfehérváron, Miskolcon. A legnagyobb szériát a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban létrehozott, Madák Zsuzsa rendezte osztálytermi változat élte meg.

A kritika így látta az előadást:

Ha lehet, én ezt az előadás klónoznám, s ha fenntartó volnék, százszorta jobban támogatnám. (…) Kivételesen tehetséges produkció született, s nem közhelyekből és didaktikus igazságokból áll, hanem éles helyzetekből, kiváló, hiteles színészekből. Vidovszky György rendező és nagyszerű csapata mutatja be az előadást. (…) A darabot Tasnádi István jegyzi. Azon kevés színpadi szerzőink egyike (…), ki a szó legnemesebb értelmében alkalmazott drámaíró: darabjai a színházat szolgálják. – A legjobb hely – Színház.net, Tompa Andrea írása

A Plattform 11+ európai együttműködés keretében 2010 novemberében létrehozott előadás megtörtént esetet dolgoz fel. Vidovszky György rendezése megkapta az ASSITEJ Magyar Központja Üveghegy-díját az évad legjobb gyermek- és ifjúsági előadásáért, valamint a VI. Gyermek- és Ifjúsági Szemle díját a virtuális világban létrejövő kamasz dráma korszerű megjelenítéséért. – 25. Cyber Cyrano – Színház.hu, Tompa Andrea írása

Már ez az első perc tökéletesen kifejezi, hogy miről van szó: digitális bennszülöttekről, akik nem megtanulták a számítógép és internet használatát, hanem az első perctől épp olyan természetes számukra mindez, mint a játékautók, a tévé-távirányító vagy a papír meg a színes ceruza. És ha innen nézzük, nem is csoda, hogy a személyiségük is csak akkor áll össze teljesen, ha az online jelenlétüket is hozzávesszük a hús-vér valóhoz. (…) Ennek a megértése és színházi nyelvre fordítása az, ami az évad egyik legjobb rendezésévé teszi Vidovszky Györgyét. – Tasnádi István: Cyber Cyrano – Ellenfény.hu, Kovács Bálint írása

A Kolibri Színház előadása (…) nem fenyegető ellenségként, és nem is szürke eminenciásként mutatja a virtuális valóságot, hanem akként, ami: emberek által használt közeg, ami eszköz. S hogy minek az eszköze, azt mi magunk döntjük el, nem más. – Színház ajánló: Tasnádi István: Cyber Cyrano – 7óra7.hu, Ugrai István írása

Bármennyire is játszódik a hálón ill. a szereplők álomvilágában, a Cyber Cyrano életszerű, mivel igaz történeten alapszik és mivel párbeszédei is rendkívül életszagúak. – A cybertér entrópia törvénye – A Cyber Cyrano c. előadásról – Kultblog.hu, Deák Ági írása

Vidovszky György rendezése a hús-vér valóság és a stilizáció tökéletes kevercse. Az érzések, érzelmek vagy azok hiánya kézzelfoghatóan jelennek meg a színészeken, miközben minden szituáció és helyszín mozgások, a vetített háttér, illetve a zajok és zenék remek montázsa által idéződik fel. A szereplők pedig kivétel nélkül remek munkát végeznek, összetett karaktereket mutatnak.” (Ugrai István: Semmi ikszdé, 7ora7.hu)

A Kolibri Pincében létrehozott eredeti produkció 10 év után a 200. előadással búcsúzik – legalábbis ebben a formájában – 2020. január 24-én