100. előadását ünnepli a Macska voltam Londonban!

2017. 06. 02.

Június 2-án immár 100. alkalommal elevenedik meg a Kolibri színpadán Jennie, a kóbor macskalány és Péter, a macskává változott kisfiú barátságának kalandos története, Novák János rendezésében.

Paul Gallico: Jennie, te drága! című világsikerű regényéből Horváth Péter írt sodró lendületű, fordulatos színdarabot, amely a háború utáni London utcáira, a nagyvárosi, gazdátlan macskák világába kalauzolja el nézőit. A macskává változott magányos kisfiú a vadóc kóbor cica, Jennie segítségével újra felfedezi maga körül a világot, és fantasztikus kalandjaik során bátor, tapasztalt „nagymacskává” érik. Kettejük története megmutatja, hogyan formál  nyitottabbá, teljesebbé minket az igaz barátság. 

Az élő zenés előadáshoz a fülbemászó dallamokat a darabot rendezőként is jegyző Novák János szerezte, és a nagyszabású produkcióban a Kolibri szinte teljes színészgárdája színpadra lép.

„Novák János rendezésében a kalandok sorából álló fejlődés- és felnövéstörténet jól elegyíti a szomorúságot a vidámsággal, az érzelmeket a mozgalmas-verekedős jelenetekkel. Semmi sincs túlbonyolítva. Például a népes szereplőgárda mellett nem is nagyon jutna hely terjedelmes díszleteknek, Orosz Klaudia azonban néhány egyszerű, könnyen mozgatható állvánnyal, és pár ötletes eszközzel jelzi az adott helyszínt, és hangulatot, legyen az hajó, egy öregember kiskertje vagy a macskaszemmel óriásnak tűnő emberi lábak, csizmák a londoni utcán. A macskajelmezek viszont minden apró részletükben igazodnak az adott szereplő jelleméhez és a macskatársadalomban elfoglalt helyéhez. Novák János szerezte a zenét is a darabhoz. A címhez írt dal garantáltan a fülünkbe mászik, és ott is marad, de a többi is pontosan passzol a szereplőkhöz és szerepekhez, és kiadnak egy egységes zenei világot” – méltatja az előadást Turbuly Lilla a 7óra7-ben. 

A kritikus szerint a főszerepet játszó Fehér Dániel jó párost alkot „Megyes Melinda Jennie-jével, aki az anyát is játssza, és macskaként is tanítgatja, óvja az új világában még elveszett és gyámoltalan, de később fokozatosan magára találó Petit. Izgalmas szerepösszevonás a katonatiszt apáé és a maffiózó macskáé, akiket Szanitter Dávid alakít, fekete macskaként erőből osztva az észt és osztva le a szerepeket.”

Hasonló véleményt fogalmaz meg Józsa Ágnes is a HelloArt-ban: „A két főszereplő – Fehér Dániel és Megyes Melinda– akárha a gerincüket ide-oda forgatni tudó macskák lennének, úgy mozognak. Egyáltalán az egész macskahad, az utcai, a híd alatt, az elhagyott pincékben tanyázó, kóbor cicák éneke és mozgása magával ragadó. A parányi színpad igazi bulizós és bunyózós hely, akrobatamozgású énekesekkel-táncosokkal.”

A Vasárnapi Hírek kritikusa, Csepelyi Adrienn úgy látja, hogy bár a színdarab ajánlása szerint 7-10 éves gyerekeknek készült, a felnőtteknek is legalább olyan jó szórakozást jelent. „A nyitó dal, az Ez itten Anglia valóságos kis gyöngyszem, egykét jellegzetes dallam pedig óhatatlanul benne marad a nézők fülében” – írja. „A színészek bámulatos gyorsasággal váltanak jelmezt és szerepet, Orosz Klaudia díszlete mindössze néhány okosan megtervezett fémállvány, ami számtalan funkciót betölt. A macskák kórusának mozgása, gesztuskészlete lelkiismeretesen kidolgozott – a főszereplők, Megyes Melinda és Fehér Dániel, valamint a három pletykás főmacskalány (Alexics Rita, Rácz Kármen, Rácz Kriszta) mozgása például néhol egészen cicaszerű: az a jellegzetes „macskaság”, amin könnyesre szoktuk röhögni magunkat a Youtube-videókon. Szanitter Dávid főkandúrja frenetikus sikert arat a nők körében, Krausz Gábor patkányát pedig a gyerekek imádják. A parányi epizódszerepek alakítói a maximumot hozzák: a premieren a két tűzoltó (Nizsai Dániel és Bárdi Gergely) kapta az első nyíltszíni tapsot, pedig a páros percekig van csak színen. Az angol-skót rivalizálás megjelenítése igazi felnőttcsemege. A helyzet- és jellemkomikum mellett az alapanyag bővelkedik a mélyebb mondanivalóban is (ember és házi-, illetve kóbormacskák viszonya, idős emberek magánya), így igazi többször nézős darabról van szó.”

A Színház folyóirat kritikusa szerint Horváth Péter és Novák János pompás gyerekmusicalt vitt színpadra. „A remek dalok, táncok, a mozgalmas jelenetek, a vicces macskamaszkok, a cintányérozó egerek, a kitűnő ötletek és karakterek lenyűgözik a nézőtéren ülő gyerekeket. A felnőttek pedig eltöprenghetnek, miért nevezik az angol macskákat skót társaik idegenszívűeknek” – írja Ferencz Zsuzsa.

Szeretettel várunk mindenkit a 2017-2018-as évadban is Macska voltam Londonban című előadásunkra!