Hosszútávfutás egyenletes tempóban

2013. 08. 17.

Már az interneten is elérhető a SZÍNHÁZ című lap összefoglaló írása a Kolibri Színház évadáról. Örömmel ajánljuk figyelmetekbe!

“Ha a klasszikus-kortárs felosztás mentén vesszük számba a bemutatott darabokat, a kép kiegyensúlyozott: a két, sokat játszott klasszikus (Pinocchio, Mario és a varázsló) mellett három magyarországi ősbemutatót láthattunk. A Macska voltam Londonban irodalmi alapanyagának, a Jennie, te drága című meseregénynek a szerzője, Paul Gallico (1897-1976) nálunk kevésbé ismert, Ulickaja viszont annál népszerűbb. Erőssége a Kolibrinek, hogy Fábri Péter és Horváth Péter személyében két „házi író” dolgozik a művek újrafordításán, színpadi adaptálásán, és ennek köszönhetően friss és igényes irodalmi szövegek szólalhatnak meg a színpadon” – számol be a Színház című lap a Kolibri Színház munkájáról.

 

Mario és a varázsló. Schiller Kata felvétele

 

 

“A Platform 11+ segítségével a színház eljutott odáig, hogy a 2008-ban bemutatott és mára már a tanterem-színházi műfaj egyik hivatkozási alapjává vált Klamm háborúja, illetve a következő években szintén Németországból átvett társai (Kikatt; Helló, náci!) után hazai szerzők tizenéveseknek szóló darabjait segítette világra, és indította el színpadi pályájukon. Az itteni ősbemutató után a darabok ugyanis eljutnak más színházakba is (a Cyber Cyranót a jövő évadra például a Hevesi Sándor Színház veszi be tanterem-színházi programjába). De ugyanígy mintaként szolgálnak az előadásokhoz kapcsolódó pedagógiai programjaik is. Ennek keretében iskolai feldolgozó órákat, drámafoglalkozásokat tartanak, és nemcsak a diákoknak, de a tanároknak is szerveznek továbbképzést. Ez így volt a 2012/2013-as évadban is: a színház közlése szerint 11 előadáshoz kapcsolódóan 350 nevelési programot szerveztek, 8000 résztvevőnek. (…) arról is érdemes szólni, hogy nagyon összeszokott, kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó társulatról van szó, amelyben az idősebbek, a középgeneráció és a fiatalok játéka jól kiegészíti egymást” – írja a szerző, Turbuly Lilla.

 

“Ha egy társulat folyamatosan magas színvonalon dolgozik, ha olyan új utakat keres és jár be, mint a Kolibri a hazai színházi nevelés és az osztálytermi előadások meghonosítása terén, akkor hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az elmúlt évadban nem történt semmi különös. „Csak” létrejött öt színvonalas előadás, amelyek bármelyike nyugodt szívvel ajánlható szülőknek és pedagógusoknak egyaránt. (…) Színpadra került egy új magyar dráma, ami a színház drámapályázata nélkül talán meg sem született volna, és ezzel újabb lépést tettek a hazai ifjúsági drámairodalom gyarapítása felé. Vagyis nem álltak le, nem lazítottak, futnak tovább, hosszú távon, egyenletes tempóban – olvasható a lap júniusi számában.

 

A teljes cikk itt olvasható.