Eva Rottmann:
Kék órák
A 14 éves Fülöp új a városban és a suliban. Tanulás közben közelebb kerül évfolyamtársához a szintén 14 éves Julihoz, és mindketten új érzésekkel kerülnek szembe. Ám a köztük bimbódzó ELSŐ SZERELEM mindent átható érzését lassan elsöpri a külvilág. Fülöp kénytelen megfelelni a haveroknak. Merthogy… mások már rég túl estek „azon”! Igen, pontosan azon!
A SZEX állandó téma a fiúk között az öltözőben. Ráadásul Fülöp apja is folyton és megállíthatatlanul kérdezősködik. Hőseink az érzelmek örvényében keresik önmagukat, azt a megfelelő pillanatot, amikor az ég a szokásosnál is kékebb.
Hogyan kommunikáljunk szorongás és megfelelési kényszer nélkül az érzelmeinkről, a vágyainkról, szerelemről, szexről, és hogyan beszéljünk a tinédzserekkel azokról a kérdésekről, amiket feltenni sem merünk. A darabot színházunk több sikeres ifjúsági előadásának – Csöngő, Minden dolgok könyve, A méhek istene – rendezője, Kiss Márton állítja színpadra.
Bemutató: 2023. december 9.
Az előadás időtartama 75 perc, szünet nélkül.
A magyar szöveget Sophia Matteikat nyersfordítása alapján Kiss Márton írta.
Játsszák:
Csernák Norbert
Grisnik Petra m.v.
Nyirkó Krisztina
Ruszina Szabolcs
Dramaturg: Horváth Péter
Látványtervező: Polgár Péter
Zeneszerző: Sulyok Benedek
A rendező munkatársa: Vajdai Veronika
Rendező: Kiss Márton
Kiss Márton rendezővel Kalmár András beszélgetett a Trend FM 94.2-n hallható Kapcsolódjunk! c. műsorban 2023. november 29-én:
https://tenger.media/2023/12/10/kek_orak_kolibri_szinhaz_podcast
„Csináljunk olyan történeteket kamaszoknak, amik tényleg róluk szólnak. Szerintem akkor tanulnak meg dolgokat, hogyha ‘rajta vannak az anyagon’, hogyha tudnak egy karakterrel, élethelyzettel azonosulni. (…) A Kék órák az első nagy szerelmet ünnepli, amikor mindenki meghibban kicsit. Nem kell mindig hótrealistának lenni, pláne kamaszoknak kiábrándultan beszélni. (…) A mi előadásunk könnyedebb, érzelmesebb és játékosabb, mint az eredeti. Picit hozzáírtam, kibővítettem, elsősorban a lány szerepét, hogy az ő szemszögét is láttassuk. Szerettem volna, ha a lánynézők is tudnak azonosulni, a fiúk pedig megismerik a lány nézőpontját. Az első szerelem ügyetlenségeit akartuk megmutatni – ami egyszerre bájos, vicces, közben szorongáskeltő, hiszen meg akarok felelni a másiknak, a kortársaimnak… – „Rajta legyenek az anyagon” – SpirituszOnline, Marik Noémi interjúja Kiss Márton rendezővel
„Mindenkinek a maga kék órája, azt hiszem, legvégül így vonható meg a mérleg. A Kolibri földalatti játszóhelyén a játék a mélyből kapaszkodik fel váratlan magasságokba időről időre. (…) Polgár Péter nyomokban szocreál játszótéri körhintára hajazó forgó alkalmatossága a sebessége, a rajta és vele végezhető balanszgyakorlatok miatt is alkalmas színpadi tereptárgy. (…) A négy színész négynél több karakterrel rukkol elő a ringlispílen és környezetében: megannyi apró, pontos megfigyeléseken alapuló, pillanatokra a komolyan vett karikatúra felé kacsintó, kompakt alakítás” – „A szex vajon mi” – SpirituszOnline – Jászay Tamás írása
„A Kék órákhoz kapcsolódik egy drámapedagógusok által vezetett, negyvenöt perces foglalkozás is, ám maga az előadás nem tanító jellegű vagy didaktikus. – Nem jó, ha egy produkció kifejezetten meg akar tanítani valamit akár a szerelemről, a szexről vagy bármiről, pláne tizenéveseknek, szerintem az rettenetes tévút – vélekedett Kiss Márton. – Inkább az a fontos, hogy önazonos történeteket meséljünk el fiatalokról fiataloknak, ahogy ezt a Kolibri Színházban tesszük már egy ideje. Hogyha az általunk bemutatott történetekhez tudnak kapcsolódni a nézők, az siker. Ezeket a tapasztalatokat, felismeréseket tudják a fiatalok igazán a saját életükben hasznosítani. Az edukációnál sokkal fontosabb, hogy azonosulni tudjanak” – „Szex, hazugság, kamaszok” – Népszava, Rosznáky Emma interjúja Kiss Márton rendezővel