Milyen színházpedagógiai programmal várunk?

2014. 10. 05.

Ismerjék meg a Kolibri Színház idei színházpedagógiai programját!

Az alábbiakban bemutatjuk színházunk 2014/15-ös évadának színházpedagógiai programját!

 

kolibriszinhazkep

 

Novák János ajánlója

 

A gyerekek – már a legkisebbek is – keresik a kérdéseikre az őszinte válaszokat. Fel akarnak nőni, az igazat akarják. A felnőttek azért jönnek ilyenkor zavarba, mert saját tudásukat, tapasztalataikat, félelmeiket vetítik bele a gyerekek kérdéseibe, emiatt nem találják azokat az egyszerű válaszokat, melyek segíthetnék a fiatalokat gondjaik megoldásában. A meg nem válaszolt kérdésekből lesznek a tabuk. Ha a tabura hivatkozunk, jelezzük, ne is reménykedjenek abban, hogy segíteni tudunk, mert ezekről a kérdésekről nem szabad beszélni!

 

Amikor először voltam nemzetközi ifjúsági színházi fesztiválokon, megdöbbentem, mert az anorexiától a kábítószerezésen át az öngyilkosságig és az ifjúsági bűnözésig minden kényes témáról láthattam ifjúsági színházi előadást. Ezekben persze nem a leegyszerűsített pedagógiai üzenet volt a fontos, hanem az emberi sorsok. Nehéz felnőttként igazi emberi problémaként kezelni a fiatalok korosztályos problémáit. Legtöbben abban reménykedünk: pár év múlva, a pubertással együtt az életszakasszal kapcsolatos problémák maguktól is elmúlnak majd. A magukra maradt fiatalok kire számíthatnak, ha ránk nem? A rossz válaszokra sajnos ezernyi példát ismerünk…

 

Úgy gondolom, nekünk is csak akkor van jogunk ilyen témákról beszélni, ha megtaláljuk hozzá a művészi formát, hiszen nem egyszerűen rendőrségi eseteket akarunk ábrázolni, hanem valódi emberi sorsokat azzal a felelősséggel, hogy tudjuk, a negatív történetek is erősen hatnak a lelkekben. Korábban bemutatott Kócsag című előadásunk lepusztult környezetben élő, csúnyán beszélő fiatalokról szólt. Az előadás után a fiatalok úgy álltak föl, hogy nem akarnak többet káromkodni, mert nem szeretnének olyanná válni, mint a darabbéli figurák. Az ugyanis már az én választásom, hogy milyen viselkedési mintákat követek vagy utasítok el. Az erről való döntésben is segít az őszinte szó, a jó ifjúsági előadás. Ha katartikus az előadásunk, már az előadások művészi ereje, mondanivalója is gyógyító erejű. A hatást csak fokozza, ha avatott drámapedagógusok segítik a felvetett kérdések megválaszolását, továbbgondolását, a saját szempontokhoz igazított megoldáskeresést.

 

Több mint tíz éve vannak előadásainkhoz kapcsolódó színházpedagógiai programjaink, és ezek a foglalkozások legalább annyira segítséget nyújtanak a felnőttnek, a színészeknek, pedagógusoknak és a szülőknek, mint a fiataloknak. Ha fél a tanár, hogy nem tud mit kezdeni ezekkel a problémákkal és belehallgat egy előadás utáni beszélgetésbe, van úgy, hogy maga is döbbenten konstatálja, hogy azok a kamaszok, akiket ő ismer vagy ismerni vél, mennyire másképp szólalnak meg a színházi előadás után, mint az osztályteremben. Ennek az lehet az oka, hogy bár nálunk olyan történetekkel találkoznak, amelyekben érintettek, mégis kívülről tudják szemlélni a saját problémáikat, ezért nyíltan tudnak róluk beszélni, és miután közösen levonták a tanulságokat, gazdagodva találnak vissza a saját életükhöz, erőt nyernek a saját gondjaik megoldásához.

 

Ha van látható eredménye a Kolibri Színházi munkánknak, akkor az leginkább abban mutatkozik meg, hogy a felnőttek tudják, milyen értékek mentén születnek a produkcióink és bátran elhozzák a fiatalokat az előadásainkra.

 

A színházpedagógiai programról

 

Az előadásokhoz kapcsolódó foglalkozások célja, hogy nézőink az előadások után együtt beszélgetve, játszva dolgozzák fel a színházi élményt. A dráma és a színház eszközeit kínáljuk véleményük, problémáik megfogalmazásához, remélve, hogy a játék valódi közösségi élménnyé teszi a színházlátogatást.

Programunkat képzett színházpedagógusok tervezik és vezetik a színház művészeinek közreműködésével.

 

Fontos tudnivalók

 

A foglalkozásokon előzetes egyeztetés alapján vehetnek részt a csoportok, osztályok. A regisztrációra a színházjegy vásárlásakor van lehetőség.

 

A foglalkozásokat

  • meghatározott korosztályoknak, évfolyamoknak tervezzük és ajánljuk. Kérjük, a megjelölt korhatárokat vegyék figyelembe a jelentkezésnél!
  • osztályoknak, vagy egymást ismerő közösségeknek tervezzük, minimális csoportlétszám 15 fő, maximális létszám 50 fő.

 

Foglalkozástípusok:

 

1. Színházolvasó program

Hogyan válik egy irodalmi mű színházi előadássá? Milyen alkotók vesznek részt abban a közös játékban, amit színháznak nevezünk? Minek van jelentése egy előadásban? Milyen titkokat rejt a színház világa? Ezekről a kérdésekről beszélgetünk a kisiskolásokkal a színházolvasó foglalkozásokon.

A foglalkozásokat alsó tagozatosoknak szervezzük a következő előadások után: Macska voltam Londonban, János vitéz, Locspocs, a kis tengeri szörny, Doktor Proktor

Foglalkozásvezető: Hajsz Andrea

 

2.             Iskolai feldolgozó órák: az iskolák igénye szerint lehetőség nyílik arra is, hogy a színházi előadás feldolgozása az iskolákban, iskolai tanóra keretében történjen. Az órákon egy-egy osztály vesz részt, 45 perces feldolgozást tartunk drámás eszközökkel a Kampókemp és a Mario és a varázsló c. előadásokhoz kapcsolódóan.

Drámatanárok: Egervári György, Gyevi-Bíró Eszter, Kálócz László, Pomlényi Attila

 

3. Színházi előadásokat kísérő drámafoglalkozások: színházi nevelési programunk központi eleme az előadásokat kísérő foglalkozás. A drámafoglalkozások idejét, szerkezetét, fókuszát az adott előadás határozza meg, közös elemük, hogy a nézők létszámához igazítva egy vagy két drámatanár munkáját minden esetben a színészek részvétele is segíti, erősíti; illetve hogy minden előadáshoz kapcsolódik foglalkozás. A

2014/15-ös évadban a következő előadásokhoz kapcsolódik drámafoglalkozás: Boni és Klájd kereket old, Helló,náci!, Klamm háborúja, Cyber Cyrano, Bunyósszív, Mario és a varázsló, Delete, Emlékezz rám!, Csöngő, Kampókemp, A trollgyerek, Háromnegyed, A mackó, akit Vasárnapnak hívtak

Foglalkozásvezetők: Egervári György, Gyevi-Bíró Eszter, Kálócz László, Pomlényi Attila, Végvári Viktória, Vidovszky György

 

4. Osztályterem-színházi előadások: a színházi nevelési program külön műfaját jelentik az osztályterem-színházi előadások, ahol az előadás és az azt követő beszélgetés/foglalkozás szerves egységként jelenik meg. Az előadások különlegessége, hogy osztálytermi megvalósításra készültek, tehát az előadások nagy része iskolákban, a fiatalok saját közegében jelenik meg.

Osztályterem-színházi előadások a 2014/2015-ös évadban: Klamm háborúja, Helló, náci!, A webáruház.

 

 

Programok pedagógusoknak

  • Nyílt próbák

Új bemutatóinkhoz nyílt próbákat szervezünk, ahol a friss előadás megismerésén kívül lehetőség nyílik az alkotókkal való találkozásra, és a készülő pedagógiai programba való betekintésre is.

  • Tanárműhely

2014 novemberében új Tanárműhelyt szervezünk, a gyakorlati jellegű képzés a színházpedagógia lehetőségeit és eszköztárát mutatja be a résztvevőknek.

  • Pedagógiai segédanyagok

Előadásaink iskolai feldolgozásához folyamatosan készítünk segédanyagokat. A Cyber Cyrano, a Klamm háborúja, és a Webáruház c. előadásainkhoz Kalauz készült, októberben megjelenő színházpedagógiai műsorfüzetünk pedig teljes programunkat tartalmazza.

 

Várjuk szeretettel programjainkon!

 

 

További információ:

Szervezés: Pánti Éva, 311 08 70, 312 06 22

Szakmai vezető: Végvári Viktória, vegvarivik@gmail.com