KETTŐS:JÁTÉK PRÓBANAPLÓ 1. RÉSZ
Már javában zajlanak a Kolibri Színház kettős:játék című új ifjúsági előadásának próbái Vidovszky György rendező irányításával. Hogy hogyan, abból ad ízelítőt Vajdai Veronika próbanaplója.
Vidovszky György ismét ifjúsági előadást rendez a Kolibri Színházban! A nagy sikerű Cyber Cyrano és Delete után ezúttal Tasnádi István és Jeli Viktória, kimondottan a színház felkérésére írt kettős:játék című darabját viszi színre.
Teaser – a videót készítette: Bárdi Gergő
Az elmúlt néhány hétben, amikor nem Emília angyalai vagy London macskái népesítették be a Kolibri Színházat, a készülő ifjúsági előadás próbái változtatták egy internetes szerepjáték terepévé az épületet. A kettős:játék főszereplői ugyanis csak ezen az oldalon tudnak találkozni és beszélgetni egymással, hiszen ebben a mesében a legkisebb fiú egy idegen országból származó menekült, a toronyba zárt királylány siket, történetük pedig nemcsak a cselekmény szintjén, hanem a valóságban is két külön helyszínen, párhuzamosan játszódik majd.
Már ennyiből is sejteni lehet, hogy a január eleji olvasópróbán igazán izgalmas munka vette kezdetét a színház falai közt. A rendelkező próbákon felváltva kezdtünk dolgozni azokkal a jelenetekkel, amelyek a lány szemszögéből mesélik el a történetet, és azokkal, amelyek a fiú nézőpontjából mutatják be azt. Nagyon érdekes volt, ahogy ez az eleinte két külön próbafolyamatnak ható munka egymásba ért amikor eljutottunk a sztorikat összekapcsoló játékbeli jelenetekhez. Mivel ezeknek mindkét helyszínen azonosnak kell lenniük, így ha az egyik csapat rátalált egy érvényes megoldásra, az rögtön átkerült a másik oldalra, és az ottani szereplőknek azzal kellett tovább dolgozniuk. Így alakult át lassan az első közös jelenetet záró párbeszéd néma mozdulatsorrá, vagy sűrűsödött össze a második közös jelenet egy-egy monológgá. A két szöveg hirtelen egy darabként kezdett létezni, melyet nemcsak ezek a megegyező részek kapcsoltak össze, hanem minden egyes megszólalás, hiszen az elhangzó, elhallgatott és megmásított információk mind-mind befolyásolják a motivációk és reakciók szövevényes rendszerét.
Azért természetesen sok-sok derűs pillanat is színesítette azt a komoly munkát, ami az improvizációk révén születő beírásokkal és húzásokkal folyamatosan alakuló szöveggel zajlott. A virtuális valóság színházi megjelenítésében rejlő kihívások igencsak beindították a szereplőgárda fantáziáját. A mobil applikációkat, számítógépes programokat alakító színészek napról napra egyre leleményesebb ötletekkel keltették életre a rendelkező próbák jelzésdíszletét. A színpad egy csapásra nyüzsgő cyber térré változott, ahol a Szundi funkció tényleg bebújt melléd az ágyba, a Twilight szereplői a szobádban vertek sátrat, a Wifi-jel mesebeli segítőként hősünk mellé szegődött és a gépen lefuttatott keresést valóban egy komplett keresőcsapat végezte.
Az eddigi nehézségeket tehát szerencsésen leküzdöttük, de a java még csak ezután jön. Az elkövetkezendő hetekben az időbeli összehangolás és a háttérvetítés birtokba vétele következik, ami biztosan számos új akadályt gördít majd lelkes kis csapatunk elé. De amíg Hideman – a virtuális terek Takarítója – velünk van, nem kell aggódnunk a problémák eltüntetése miatt.
Írta: Vajdai Veronika
Fotó: Bárdi Gergő
A próbákról képekben:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.