14 éves kortól

Madách Imre:

Az ember tragédiája

Madách Imre nagylélegzetű drámai költeménye a gimnazisták kötelező olvasmánya. A Kolibri Színház előadása nem csak őket, de a kicsivel fiatalabbakat és az idősebbeket is megszólítja.

Az alkotók a szöveg hiteles tolmácsolása mellett arra törekszenek, hogy az újszerű színpadi megoldások, a digitális látványvilág és az interaktivitás révén minden korosztály maradandó élménnyel gazdagodjon, megtalálja a mű számára legfontosabb üzenetét. Lesznek, akiket a mű filozófiai rétege indít elmélyült gondolkodásra, míg másokat az újszerű látványvilág, a zene használata, vagy a színészi játék ragad magával. Lesz, aki az Évával, a színről színre egyre öregedő Ádámmal, vagy a Luciferrel átélt kalandokat, a megidézett történelmi korszakokat élvezi. Kihez az Úr, kihez az „ördög” érvei állnak majd közelebb. Lucifer is, az Úr is a teremtést és az embert szolgálja. Ha ezt elfogadjuk, megértjük, hogy a kétkedés a világ megismerésének éppen olyan fontos eszköze, mint a hit, a mese vagy a tudomány. Az interaktív történetmesélés és a digitális technológia új színházi lehetőségeit kutató PlayOn! nemzetközi együttműködés keretében létrejött előadásban a Kolibri Színház szinte teljes társulata részt vesz. Külön érdekessége az előadásnak, hogy Lucifer szerepét színházunk dramaturgja, Horváth Péter József Attila-díjas író játssza.

Az előadás időtartama kb. 170 perc egy szünettel.

Bemutató: 2021. október 16.

     

Éva: Nyirkó Krisztina

Lucifer: Horváth Péter

Ádámok, és más szerepekben: Nizsai Dániel, Fehér Dániel, Krausz Gábor, Bodnár Zoltán, Mészáros Tamás, Tóth József, Szanitter Dávid, Ruszina Szabolcs, Mult István, Gazdag László, Kormos Gyula

Az Úr: Szívós Károly

3 főangyal/Föld szelleme: Tisza Bea, Erdei Juli, Török Ági

Továbbá: Alexics Rita, Farkas Éva, Megyes Melinda, Rácz Kármen, Rácz Kriszta, Abdulrachimzai Amina mv., Bósz Tamás

 

Zene: Novák János

Zenei munkatársak: Bornai Szilveszter, Kecskeméti Gábor

Tervező: Orosz Klaudia

Tervező asszisztens: Herman Anett

Digitális tervező: Kovács Ivó

Videó: Albert Kinga

Dramaturg: Horváth Péter

Szcenika: Farkas István

Koreográfus: Rotter Oszkár

A rendező munkatársa: Hajsz Andrea

Rendező: Novák János

 

 

Október 10. hétfő 16:00
Október 11. kedd 16:00
November 15. kedd 16:00
November 16. szerda 16:00

“Nyilvánvaló, hogy Novák János valami igazán nagyszabásút szeretett volna létrehozni a nyitásra. Ideális is volt Az ember tragédiájához nyúlnia, ami ódon szövege ellenére még a kötelező olvasmányok mostoha sorában is kimondottan hálás darab, ráadásul eleve grandiózus témájával, a mennyeket és történelmi korokat váltogató színek révén bőven ad teret az alkotói megalomániának. Az, amit a Kolibri Színházban látunk, valóban nagyszabású lett, technikailag legalábbis mindenképpen; szoros pórázon tartott szövegváltozat (dramaturg: Horváth Péter), nagy szereplőgárda, bőséges, de ésszerűen, sőt frappánsan szerkesztett jelmez- és díszletállomány, rafinált vetítésmegoldások és látványpoénok.” – “Visszacsapási szindróma” – RevizorOnline, Gergics Enikő kritikája

“Hány irodalomtanár lesz hálás Novák Jánosnak! Nagy formátumú rendezés, gazdag, ugyanakkor jól áttekinthető, szép és funkcionális látvány – Orosz Klaudia tervei -, kiváló színészek – Nyirkó Krisztina mint Éva igazi nagy felfedezés, Horváth Pétert pedig nem színészetéért szoktuk szeretni, hiszen bár színészként végzett, író lett és rendező, na de most micsoda Lucifer!” – Fábri Péter író Facebook oldala, 2021.06.05-i bejegyzés 

“Milyen, ha Éva és Ádám utazása a világtörténelmen át valóban gyors, pergő utazás-élményt ad? Ha a színészek egyszerre vannak jelen valóságosan és virtuálisan is egy színpadon? Ha a nézőnek is mennie kell az előadás alatt – nem csak ücsörögve nézi végig a színpadi történéseket? (…) Novák János rendező és az előadásban Lucifert is alakító Horváth Péter dramaturg először is alaposan meghúzták a szöveget. Kikerült belőle a pátosz, de megmaradt a veleje. És az ereje is megmaradt, sőt, fokozta az így előállt tömörség. És nem lett belőle jellegtelen “klasszikusok- öt-percben” sem. Nem kivonat, hanem esszencia maradt. Amihez lehet kapcsolódni z generációsként is, hiszen az alapkérdés – “megy-é előre majdan fajzatom” vagyis lesz-e jobb, élhetőbb, boldogabb a világ – mindenkit érdekel ma is” – “Kötelezők – élvezettel!” – PetőfiLive, Maronics Annamária írása

“Közel három óra hosszú előadást még a felnőttek többségének is nehezére esik végigülni, nemhogy a kalandozó figyelmű gyerekeknek és kamaszoknak. Óriási szerencse, hogy a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház társulata megoldotta a kihívást, és interaktív produkciót készített Madách Imre – na meg a magyar irodalom – egyik klasszikusából, Az ember tragédiájából” – “Sosem volt még ilyen vicces Az ember tragédiája” – Index Kultúr, Gáll Anna írása

Hogy a Kolibri Színház bemutatta az ember tragédiáját, az egyfelől rendkívül szép vállalás, másfelől viszont természetes. Mivel egy gyermek. és ifjúsági, avagy családi színházzal szemben jogos elvárás, hogy közönségét beavassa a legnagyobb magyar klasszikus művekbe is. És a Kolibri színésztársulatának bizonyára hasznára válik szakmailag, ha ilyen kaliberű művel foglalkozik, mint amilyen Madách Imréé. (…) A színház igazgatója, Novák János vitte színre a darabot, összegezve azokat a színházi eszközöket, amiket az elmúlt évtizedekben ebben a kis színházban kipróbált és megtanult” – ‘Méregből s mézből’ – SpirituszOnline, Stuber Andrea írása

“Madách Imre Az ember tragédiája című drámai költeményét tűzte műsorára a Kolibri Színház Novák jános rendezésében, melynek üzenete napjainkban különösen aktuális. A rövidített szövegváltozat dinamikussá tette a színek változásait, sűrítve és töményítve a mondanivalóüt, melynek esszenciája kiemelt súllyal szólítja meg a nézőt. Az előadás színes kavalkádjában az üzenet talán még sosem szólt ilyen erőteljesen” – “A cél voltaképp mi is?” – Art Limes 2021.5, Guth Holda írása