„Együtt a közönséggel” – Találkozz kedvenc színészeiddel a Színházak Éjszakáján!
A 4. Színházak Éjszakája kapcsán a Kolibri Színház színművészével, Ruszina Szabolccsal és Détár Enikővel készített páros interjút a Fidelio.hu.
Milyen a közönséggel való kapcsolatuk – a színpadon és azon kívül? Hogyan nyerik meg a különböző korosztályú nézőket? Többek között erről kérdezte a Madách Színház művésznőjét és Ruszina Szabolcsot Várhegyi András a közelgő Színházak Éjszakája apropóján.
A beszélgetést itt olvashatjátok:
Ruszina Szabolcs számára máig emlékezetes a Laura című játékfilm, amelyben Détár Enikő még főiskolásként dolgozott, ezt ugyanis nagyrészt épp az ő házukban forgatták, így már fiatalon felfigyelhetett későbbi kolléganőjére. Itt volt az ideje, hogy végre találkozzanak egymással.
– Otthonosan mozogtok mind a gyerek, mind az ifjúsági és felnőtt előadásokban. Könnyen bántok a különböző korosztályokkal?

Ruszina Szabolcs: A családi színház – ahonnan annak idején a Kolibri elindult – lényege, hogy mindenkinek szól. A színház előterében olvasható egy idézet, hogy hozz magaddal egy gyereket a színházba. Nálunk ez általában megvalósul, hiszen az nagyon ritka, hogy egy csecsemő egyedül jöjjön színházba, így aztán rögtön több korosztályt is érint a dolog.
– Enikő, említetted, hogy vidéken is gyakran fellépsz. Van különbség a fővárosi és a vidéki közönség között?
DE: Azt tapasztaltam, hogy vidéken a nézők sokkal nyitottabbak. Természetesen Budapesten is nagyon szeretek játszani, de vidéken annyi szeretettel fogadnak minket, néhol még bejövő tapsot is kapunk. Különben azt is érdekes megfigyelni, hogy ha egy vígjátéknál az előadás alatt kevesebbet nevetnek, a végén mégis nagyobb tapsot kapunk.

DE: Mindig van pár olyan ember a nézőtéren, aki olyan utánozhatatlan módon tud felkacagni, hogy a többi néző azon szórakozik. Ugyanilyen, amikor egy gyerekelőadásnál a csendben megszólal egy gyereknéző a cérnavékony hangján, és az egész nézőtér felnevet. Én ezt nagyon szeretem. Az a fajta energiaáramlás érdekel a legjobban, ami csak a színházban jöhet létre a személyes kapcsolat révén.
RSZ: Egyébként azt hiszem,
színészként most visszakapom azt, amit gyerekként a nézőtéren műveltem,
ugyanis én nem voltam jó néző, ha valami nem tetszett, akkor simán beleszóltam az előadásba. A Kolibri közönségében sokaknál találkozni ezzel a típusú interaktív viselkedéssel.
DE: Ez már-már bosszantóan interaktív. (Nevet.)
– Nagyobb meló megnyerni egy ifjúsági előadás közönségét?
RSZ: Igazi kihívás. Manapság egyre gyakoribbak a tantermi színházi előadások, amikor elmegyünk az osztályterembe és az ott található eszközökkel hozunk létre előadást. A Helló, náci!-val sok iskolába ellátogattunk, és többféle reakcióval találkoztunk. Izgalmas volt megfigyelni, hogy amikor az osztály főkolomposa azt mondta, hogy őt ez érdekli, akkor hirtelen a többiek is elhallgattak és figyelni kezdtek. Nagyon erős a Kolibri abból a szempontból, hogy olyan témájú előadásokat visz színre, ami a tinédzser korosztályt igazán foglalkoztatja. Ez egy nehéz, de hasznos műfaj, és ha elkapod a néző figyelmét, akkor ott nyerni fogsz. Lehet, hogy nem azonnal, de beérik, amit lát.
– Melyek azok a pillanatok, amikor úgy érzitek, hogy érdemes volt ezt a pályát választani?

RSZ: Kár, hogy nem lehet tudományosan kimutatni, mit jelent egy embernek, ha színházat lát. Nem mérjük fel ennek a jelentőségét. Én úgy gondolom, hogy ha nem is látványosan, de igenis kihat a döntéseinkre, ha látunk egy előadást és abban valamilyen megoldási módot. Számomra ez az egyik legfelemelőbb a színházban.
– Közeleg a Színházak Éjszakája. Hogyan élitek meg a színpadon kívüli találkozást a közönségetekkel?
DE: Ha nem kell rohannom, akkor én boldogan beszélgetek vagy fotózkodom a nézőkkel. A Madách Színház rendszeresen szervez közönségtalálkozókat, amelyeken igyekszem részt venni. Az elmúlt években kevesebbet tudtam a színházon kívüli eseményekből kivenni a részemet, ha nem dolgoztam, siettem haza. Most viszont már elég nagyok a gyerekeim, ezért megengedhetem magamnak, hogy belehúzzak az estékbe, és ha a nézőknek van rá igénye, akkor szívesen maradok.

RSZ: A Kolibriben, ha véletlenül találkozom is a közönséggel, akinek játszom, akkor ők nem Ruszina Szabolcsra kíváncsiak, hanem például Locspocsra. Nem úgy néznek rám, mint a színészre, aki eljátszotta a szerepet, hanem azt lesik, mit csinál most a tengeri szörny. Nehéz előbújni a jelmez mögül.
Köszönjük az interjút a Fideliónak!