Miért hasznos a színházpedagógia? – Az Országos Tanévnyitón adtunk választ

2013. 08. 27.

A Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház is képviseltette magát az Országos Tanévnyitón.

Az Országos Szakmai Tanévnyitó rendezvényen szervezésünk és színházpedagógusunk képviselte a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színházat.

 

2013. augusztus 22 és 23 között a budapesti SYMA csarnokban taneszköz-kiállítással, workshopokkal  várták az oktatási szakembereket az Országos Szakmai Tanévnyitón. Színházpedagógusunk, Végvári Viktória  a kiemelt múzeumpedagógiai, „kultúrpedagógiai” szakmai programok keretében, „Az iskola határán” – Kulturális intézmények a köznevelés szolgálatában konferenciaegyik résztvevőjeként beszélt a Kolibri Színházi nevelési programjáról.

 

„Arról tartottam előadást, hogyan tudunk kapcsolódni és hozzájárulni ahhoz a pedagógiai munkához, amit a tanárok végeznek az iskolákban. Míg egy zoopedagógus erre a kérdésre egyértelmű választ tud adni, – például azt, hogy ‘ha sejtbiológiát tanítasz, vegyél részt a diákjaiddal a témába vágó programon az Állatkertben’- , nekem arra kell felhívnom a figyelmet, hogy a Kolibri nevelési programja főként emberi kompetenciákat fejleszt, és nem csak akkor tudja megmozgatni a diákok fantáziáját, ha egy kötelező olvasmány alapján készült előadás a témája” – fogalmazott Végvári Viktória, aki arról is beszélt, a Kolibri Színház repertoárja elsősorban olyan darabokra épül, amelyek a mindennapi élet konfliktusaival, tabu-témákkal foglalkoznak.

 

szorolap

 

„Foglalkozásaink során a gyerekekkel, a drámatanárokkal és a színészekkel az előadás által felevetett problémákra reflektálunk, a drámafoglalkozások idejét, szerkezetét, fókuszát tehát az adott produkció határozza meg. Számos osztályterem-színházi előadást is tartunk, ahol az előadás és az azt követő beszélgetés szerves egységként jelenik meg a fiatalok saját közegében. Színházolvasó-programunk pedig arra keresi a választ, hogyan válik egy irodalmi mű színházi előadássá, milyen alkotók vesznek részt abban a közös játékban, amit színháznak nevezünk, minek van jelentése egy előadásban, milyen titkokat rejt a színház világa?” – sorolta Végvári Viktória, és beszámolt egy európai uniós támogatással megvalósult kutatási projektről is, amely azt kívánta bizonyítani, hogy a tanítási színház és dráma hatékonyan képes az ún. lisszaboni kulcskompetenciákat fejleszteni.

 

„A Káva Kulturális Műhely kezdeményezésére, az ún. DICE kutatás megvalósításában 12 ország  – Magyarország, Csehország, Egyesült Királyság, Hollandia, Lengyelország, Norvégia, Palesztina, Portugália, Románia, Svédország, Szerbia és Szlovénia – közel 5000 fiatalja vett részt. A felmérések megállapították, hogy a tanítási színház és dráma objektíven mérhető hatást gyakorol a nyolc kulcskompetencia közül a következő ötre: anyanyelvi kommunikáció; tanulás tanulása; személyközi, interkulturális és szociális kompetenciák, állampolgári kompetencia; vállalkozói kompetencia és kulturális kifejezőképesség. Tudományos módszerekkel bizonyították azt is, hogy ha a drámafoglalkozásokat beemeljük az iskolai tantervekbe, csökken az iskolából idő előtt kimaradók száma,  innovatívabb, kreatívabb és versenyképesebb embereket képzünk, magasabb lesz a foglalkoztatási ráta, az oktatás és képzés minden szintjén általános minőségjavulást érünk el. A Kolibri Színház nevelési programja is ezeket a célokat szeretné szolgálni” – összegzett Végvári Viktória.

A DICE kutatás eredményeiről itt olvashat részletesebben.