kettős:játék 2×50!

2017. 12. 11.

A kettős:játék című ifjúsági produkciónk december 12-én 50. előadását ünnepli – pontosabban a 2×50-ediket…

Jeli Viktória és Tasnádi István, a színház felkérésére írt drámája két aspektusból, egy lány és egy fiú szemszögéből mutatja be ugyanazt a történetet. A nézők így valójában két, párhuzamosan futó, két külön helyszínen játszódó előadást láthatnak egy időben. Amikor tehát a kettős:játék 50. előadásához értünk, valójában dupla jubileumot ünnepelünk!

A kettős:játék 2016 februárjában debütált Vidovszky György rendezésében, és azóta is az egyik legsikeresebb előadás kamasz nézőink körében. Már az indulás is rendhagyó és izgalmas: az előadásra érkező nézők számára véletlenszerű sorsolással dől el, hogy a lány szemszögéből nézik-e meg a történetet a nagyszínpadon – ha fehér zsetont húztak -, vagy pedig az előcsarnokban felállított sátorban követik végig a fiú történetét – ha feketét. Voltaképpen tehát, ahogy a cím is sugallja, két történet játszódik egyszerre, két külön térben:  egy magyar lányé és egy külföldi fiúé, akik egy online szerepjáték oldalon ismerkednek meg, és csak az interneten tartják egymással a kapcsolatot. A játéknak megfelelően mindketten létrehoznak maguknak egy virtuális karaktert: Tünde, a darab 14 éves siket főszereplője (Szegvári Juli m.v., aki Bartos Ágnes m.v. szerepét vette át az idei évadban) az internetes játékban Arwenként, azaz A14-ként (Császár Réka m.v.) szerepel, így találkozik Aragornnal, más néven A15-tel (Fehér Dániel), aki a 15 éves menekült fiú, Hárun (Nizsai Dániel) avatárja. Sokáig nem fedik fel a másik előtt, kik ők igazából, és mik a valós körülményeik, ennek ellenére – vagy épp ezért – egyre közelebb kerülnek egymáshoz. A mesedramaturgiával átszőtt történetben a két főszereplőt különös alakok kísérik útjukon: a siket lány segítője a Hide Man (Ruszina Szabolcs), míg a menekült fiút a Wifiman (Szanitter Dávid) követi vándorlása során…

Az előadáshoz a zenét Monori András szerezte, a mozgástervező Gyevi-Bíró Eszter. A díszletet Pintér Réka, a jelmezeket Szabó Gergely tervezte, a különleges digitális látványt pedig Zádor Tamás (Glowing Bulbs) és Samu Bence (Binaura) készítette. Vidovszky György rendező munkáját Hajsz Andrea és Vajdai Veronika segítette.

A kritika így látta a kettős:játékot:

A kettős:játék egyik különlegessége, hogy a cselekmény szinte végig a virtuális világban játszódik. A színészek chateléseket, profilokat és avatárokat jelenítenek meg a színpadon. (…) A virtuális teret vetítések, futurisztikusan világító és mozgatható paravánok és emotikon alakú párnák hozzák létre (díszlet: Pintér Réka). A színészek megállják a helyüket ebben a közegben, lendületesen és magukat komolyan véve teszik arcuk elé az emotikonokat, válnak videojáték hőssé, vagy jelenítik meg az egyik Alkonyat-film emblematikus jelenetét. A kamasz hősök (Bartos Ágnes és Nizsai Dániel) őszinték, a játék avatarok (Császár Réka és Fehér Dániel) menők (…) – Aragorn és Arwen randevúzik a Mátrixban – 7óra7.hu, Hajnal Márton írása

Mindig azt mondjuk, hogy az internetes kommunikáció milyen rossz dolog. A rossz része az, ha teljes egészében helyettesíti a valós, igazi kapcsolatokat. De különben pedig az a véleményem, tágítja a lehetőségeket, ha az ember jól használja, akkor egy csomó előnye van. (…) A Cyber Cyrano arról szól, hogy mire nem való az internet, a kettős:játék inkább arról, hogy mire való, mire is használható. – A siket és az emigráns – Pesti Műsor Online, Bóta Gábor interjúja Vidovszky Györggyel

Vidovszky György a rendezéseiben mindig frissen reagál a kor problémáira. (…) Sokan szeretik magukat a giga filmek nyomán tettre kész, minden váratlan szituációra azon nyomban remekül reagáló, erős, eszes, szuperhősöknek képzelni. Ábrándképeket vetítünk ki magunkról, és ezeket, ha akarjuk, már meg is valósíthatjuk a cyber térben. (…) Mélyen humánus Jeli Viktória és Tasnádi István darabja. Végtelen empátiával kezel egy fájdalmas, nyílt sebként jelenlévő, akut társadalmi problémát. Nem hallgat el, nem söpör a szőnyeg alá, esze ágában sincs gyűlöletet kelteni, ártalmas ideológiákat harsogni. Némiképp riadt, csendes megértéssel azt mondja, hogy egymáshoz fordulással, a bajok őszinte kibeszélésével és szeretettel, elképzelhető a kátyúból való kikecmergés. – A siketnéma és a menekült – Népszava Online, Bóta Gábor írása

(…) Valahol ebben rejlik annak a titka is, hogy az előadás miért nem válik demagóggá vagy szájbarágóssá. Azért, mert valójában nem ítél el semmit. Rávilágít az internethasználat hangsúlyozottan csak lehetséges előnyeire és hátrányaira egyaránt. Egyúttal ezeket nagyon jó érzékkel összekeverve alkot egy teljesen örök érvényű történetet egy fiúról és egy lányról. – Egy félig látott előadás nagyívű tanulságai – Pótszékfoglaló.hu, Stermeczky Zsolt Gábor írása

A színdarabban értelemszerűen főszereplő az internet, amelyet konkrét figurák is megtestesítenek: Szanitter Dávid (…) Wifimanje mellett a Haydn-parókás Hide-man, aki kérésre eltünteti Tünde látómezejéből a nemkívánatos ismerősöket a neten. Ruszina Szabolcs könnyed eleganciával és szintén csipszet rágcsálva likvidál szorgosan. Hőseink videójáték-beli énjét Császár Réka és Fehér Dániel játsszák adekvát mezben és mozgással. (…) Az előadás formai világában Pintér Réka díszlete mellett Zádor Tamás és Samu Bence digitális dizánja meghatározó, és igen jól sikerült alkotórésze a produkciónak Monori András gépiesnek ható és fülbe ülő zenéje. – Play – kettős:játék (Kolibri Színház) – Spiritusz Portál, Stuber Andrea írása

Vidovszky színházi értelemben megint elment a falig: könnyű kézzel elénk pakolja a gondolkodnivalót. Anélkül, hogy véleményezné – miközben segít bennünket a saját vélemény kialakításában. A vetítéssel és a hangsúlyosan meseszerű, fantáziadús megjelenítéssel (a jelmez Szabó Gergely, a díszlet Pintér Réka munkája) vonzóvá teszi a virtuális világot és az abban való létezés határtalanságát, ezért hiteles a veszélyek megjelenítése is. A színészek erőteljesen, hatásosan képviselik a figura helyzetét – ez a „teljes odaadás”, a saját igazságban való mély meggyőződés ugyancsak a hitelességet , valamint a közönség gondolkodásra serkentését erősíti. – Avatár vagyok – Revizor Online, Csáki Judit írása

A kettős:játék legközelebb január 27-én, a Kolibri 25 – Jubileumi mustra keretében látható a Kolibri Színházban.