„A Kolibri minden nemzedéké”

2015. 11. 24.

Novák János, akit a közelmúltban Terézváros Díszpolgárává választottak, a Heti Válasz online oldalán vall pályafutásáról, a Kolibri Színház megalakulásáról és küldetéséről.

Novák Jánost, színházunk igazgatóját, ez év októberében díszpolgári kitüntetésben részesítette a Terézvárosi Önkormányzat képviselő-testülete. Az eseményről korábban már beszámoltunk, a cikket ide kattintva tekinthetitek meg.

A kitüntetés kapcsán kérdezte a Heti Válasz Novák Jánost életpályájáról és a Kolibri Színházban töltött több évtizedes munkájáról.

A Válasz.hu-n megjelent írást az alábbiakban olvashatjátok:

Ha azt mondjuk, családi színház, majd’ mindenki rávágja: Kolibri. A terézvárosi teátrum mára nemcsak a főváros, de az ország határait is túlnőtte méltó hírnevével. A társulatot megalakulása óta, irányító Novák János munkája a közelmúltban a Terézváros Díszpolgára címet.

A Terézvárosban működő számos teátrum között egyedülálló színfolt a Kolibri Színház. Nem tudunk még egy fővárosi társulatot, amelynek repertoárja 0–99 évesekhez szól. Igen, 0-tól, hiszen valódi családi színházként, a legkisebbeknek is játszanak. Nem véletlen hát, hogy a színház nem csupán Magyarországon, de világszerte is jelentős szakmai és közönségsikert tudhat magáénak. A Kolibrit 1992-es alakulása óta Novák János vezeti. Megannyi sajátossága mellett ezzel is kirí a honi színházi palettáról a teátrum – miután a társulatok többnyire csak a viharos igazgatóváltások okán szoktak címoldalra kerülni. Nyilván felfigyeltek erre a VI. kerület vezetői is, akik úgy látták, Novák János megérdemli, hogy a városrész díszpolgára legyen.

DSC_3106_low

Novák 1992-ben fiatal bábművészek kérésére megpályázta a mostani Kolibri Színházat. A Kolibri akkor még az Állami Bábszínház stúdió játszóhelye volt, amelyet politikai döntés nyomán függetlenítettek a Budapest Bábszínházzá átkeresztelt intézménytől. Olyannyira függetlenedtek, hogy bábszínház helyett gyermek-és ifjúsági színházi profilt vettek fel. „A bábszínészekből álló társulat hamar kilépett a paraván elé, sok jó nevű művész is hozzánk pártolt, így lettünk a kezdeti alternatív bábszínházból lépésről lépésre modern mai gyerekszínház” – idézi fel az indulást a direktor. E lépések mind a mai napig tartanak. Olyan újdonságokkal szolgálnak ugyanis néhány esztendőnként, mint az osztályteremszínház, drámapedagógia vagy a csecsemőszínház. „Egyedülálló eredménye eddigi munkánknak, hogy 2009-től immár a második négyéves periódust kezdjük közreműködőként a Small Size és a Platform Shift uniós pályázatokban.”

Az egyikben a legkisebbek a célcsoport, a másikban az ifjúság. A nemzetközi támogatás segítségével bővült csecsemőszínházi és ifjúsági kínálatuk. Elérték, hogy magyar szerzőket is bevonjanak a munkába, s ma már több ország ifjúsági színházaiban játsszák darabjaikat.

Novák János 2003-ban drámapedagógiai diplomát szerzett a Színház-és Filmművészeti Egyetemen. Gyermekszínházról vallott felfogása szerint, ha a kicsiket és a fiatalokat embernek tekintjük, ha elfogadjuk emberi nézőpontként a korcsoportjukhoz kapcsolódó világlátást, akkor az előadások igazi művészi tartalommal és igényességgel jönnek létre. „Önmagunk jobb megismerését is szolgálja, színházi alapkutatásként is felfogható, amikor a korosztályok sajátosságait figyelembe vevő előadásokat készítünk. Minden generáció ismerős dolgokra és meglepetésekre vágyik a színházban. Ha szeretnénk, hogy megértsenek minket, nekünk is meg kell találni a megértésükhöz vezető utat. A jó előadások sűrített valósága jól szolgálja a fiatalok egész emberré válását” – mondja.

Végezetül nem szabad megfeledkezni a Kolibri Fesztiválról. Fiatal, kezdő társulatként, még az első bemutatójuk előtt meghívták a Jókai térre az akkor már önálló utat talált vidéki bábszínházakat, Kemény Henriket és nemzetközi barátait, hogy megmutassák, hányféle, addig Budapesten alig ismert módon lehet megszólítani a fiatalokat. Ezzel egyúttal jelezték: a hagyományokat újragondolva új utakat keresnek maguk is. Ebből lett az idén 24. alkalommal megrendezett Kolibri Fesztivál, amelyre nonstop ingyenes műsorral várják a kerület és a főváros lakóit.

Terézváros díszpolgára

Novák János direktor ifjúkorában nem a színház, hanem a muzsika bűvkörébe került, csellista lett, 1973-ban vehette át diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. Ezt követően zeneszerzői felkéréseket kapott a Thália, a Körszínház, a Madách Színház egy-egy produkciójában. A Magyar Rádió 1970-es kecskeméti folk-beat fesztiválján szerepelt az Ad Libitum együttes. A tagok: Novák János, cselló, gitár, Márta István, gitár, xilofon és Kecskeméti Gábor, fuvola. A fellépést követően a formáció feloszlott. A zenekar Cseh Tamás kísérője volt az első fellépésén. A kultúrtörténeti eseményről készült amatőr hangfelvételt 2009-ben adták ki CD-n, Dal nélkül címmel. Később bekerült a Huszonötödik Színház több produkciójába, sőt 1975-ben saját előadóestjével lépett a világot jelentő deszkákra. Ekkor mutatták be Ady-estjét, a Huszonötödik Színház olyan művészeivel, mint Cseh Tamás, Papadimitriu Athina, Pelsőczy László és Zala Márk. A produkció ma is szerepel a Kolibri repertoárján. 2004-ben Cseh Tamás énekelte lemezre a dalokat. Novák János a kolibris évtizedek kezdetéig a Radnóti Miklós Színház zenei vezetőjeként kereste kenyerét.

Köszönjük az interjút a Heti Válasznak!