100. előadásához érkezik a Cyber Cyrano!

2014. 11. 05.

November 11-én 17 órakor 100. előadásához érkezik Cyber Cyrano című előadásunk!

Vidovszky György rendezése a hús-vér valóság és a stilizáció tökéletes kevercse. (7óra7 kritikai portál)

 

Maga az előadás azonban éppen pontosságával, színészi igazságával, belső emberi töltetével kerekedik a látszatok, a külsődlegességek fölé. Sietek leszögezni: kivételesen tehetséges produkció született, s nem közhelyekből és didaktikus igazságokból áll, hanem éles helyzetekből, kiváló, hiteles színészekből. Vidovszky György rendező és nagyszerű csapata mutatja be az előadást.  (…) Ha lehet, én ezt az előadás klónoznám, s ha fenntartó volnék, százszorta jobban támogatnám. (Tompa Andrea, Színház)

 

 

A 2009 szeptemberében indult Platform 11+ uniós együttműködés a 11-15 éves korosztálynak szóló új előadások születését segítette elő. A projektben részt vevő 12 ország 13 ifjúsági teátrumának írói, rendezői, színházpedagógusai iskolákba látogattak megismerni a kamaszok életét, problémáit, majd történeteikből színdarabokat készítettek. Az országok kulturális és társadalmi sajátosságainak bemutatását is ösztönző programmal a Kolibri régi törekvése vált valóra: a külföldi sikerdarabok után hazai szerzők magyar tizenévesekről írt művei kerülnek színpadra, köztük a Cyber Cyrano.

 

Copyright: Geberle Berci - GB FOTÓ - www.gbfoto.hu ©

 

A darab, melynek szerzője Tasnádi István, megtörtént eseményeket dolgoz fel, egy budapesti középiskola 16 éves diákjainak megdöbbentő fordulatokkal teli történetébe avat be.

 

“Egy lány létrehozta egy testvérpár karaktereit az interneten, és rajtuk keresztül irányította két osztálytársát, chatelt velük fél éven keresztül. A dolog odáig fajult, hogy azok, akiket bolondított, belehabarodtak a figurákba. Amikor már elkerülhetetlenné vált a szereplők találkozása, a lány egy hatalmas – nem létező – bált “rendezett”… Ebben a történetben a manipulációs játék hatalmas méreteket öltött, és áldozatai is lettek mindkét oldalon. Ez az egész egy döbbenetes jelenségre világít rá, rengeteg kérdést vet föl az internettel, a kommunikációs csatornáinkkal kapcsolatban. Mire jó az sms, mennyire hiszünk a virtuális valóságban, hogy szelektálunk az interneten, miért fogadjuk el teljesen létező valóságként azt, amit az interneten találunk, amikor az információértéke sokszor megkérdőjelezhető, miért van arra szükségünk, hogy virtuális figurákban higgyünk. A vágyaink, a sebzettségünk emberi és öröktől fogva létező, a beteljesülés formái változtak csupán” – fejtette ki Vidovszky György rendező a Színház.hu-nak adott interjújában.

 

Tasnádi István író a Nol TV videójában arról beszélt,  miért könnyebb a tizenévesekkel politikáról beszélni, miért kiszolgáltatottabbak a szélsőségesebb eszméknek, hogyan csökkenthetjük a kamasz gyerekeinkre váró veszélyeket?

 

“Egyes felmérések szerint a tizenévesek napi több mint négy órát töltenek a monitor előtt. A csetelés új típusú nyelvezetet, közlékenységet hozott létre, új közösségeket, ha tetszik szubkultúrát eredményezett. Előbb-utóbb szinte mindenki igényét érzi, hogy része legyen ennek a virtuális valóságnak, ahol nem az vagyok, aki, hanem az, amit közlök magamról. Feltöltött, és megválogatott fotók, információk, kommentek, ismeretségi körök alapján áll össze a kép, hogy ki vagyok azok számára, akikkel a valóságban nincs napi kapcsolatom. A legtöbb fiatalnak 600-800 „ismerőse” van így, akik azonnal értesülnek minden virtuálisan megtett lépésről. Hihetetlen a vonzereje és a veszélye ennek. A mi történetünk az utóbbi aspektusról mesél” – fogalmazott a darab kapcsán Vidovszky György.

 

Az előadás különleges látványvilágát az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet fiatal szakemberei, Sárosi Anita intermédia-művész és Vicsek Viktor multimédiafejlesztő alkották meg. A zenét pedig Monori András szerezte.

 

A Cyber Cyranot a 2010/2011-es évad legjobb gyermek- és ifjúsági színházi előadásnak választották a hazai kritikusok, fődíjat illetve különdíjat nyert a VI. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemlén és 2012-ben Német Gyermekszínházi Díjra, valamint a Német Ifjúsági Színházi Díjra javasolták.